Algemene voorwaarden LiemersBewind
Bewindvoering InkomensBeheer SchuldBemiddeling
LiemersBewind, hierna te noemen “de opdrachtnemer”
En
Naam: Geboortedatum: Woonplaats: Burgerservicenummer: Hierna te noemen “de cliënt”
Artikel 1. Begripsbepaling.
1.1 Onder opdrachtnemer wordt verstaan: LiemersBewind, gevestigd te Zevenaar, Kamer van Koophandel nummer: 55006019
1.2 Onder cliënt wordt verstaan: ieder persoon, die met de opdrachtnemer een overeenkomst heeft afgesloten.
1.3 Onder overeenkomst wordt verstaan: alle overeenkomsten die in het kader van onderbewindstelling, inkomens/budgetbeheer, schuldbemiddeling tussen LiemersBewind en cliënt zijn gesloten.
Artikel 2. Algemeen.
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten gesloten tussen de Opdrachtnemer en cliënt, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
2.2 Met betrekking tot alle geschillen die ontstaan ter zake van de overeenkomsten waarop de onderhavige voorwaarden van toepassing zijn is Nederlands recht van toepassing
2.3 Op deze algemene voorwaarden en alle overeenkomsten van de opdrachtnemer is Nederlands recht van toepassing.
Artikel 3. Totstandkoming van een overeenkomst.
3.1 Een overeenkomst met LiemersBewind is van kracht als de overeenkomst getekend bij de opdrachtnemer in bezit is, waarbij tevens deze algemene voorwaarden van toepassing zijn.
Artikel 4. Gegevensverstrekking en geheimhoudingsverplichting.
4.1 De opdrachtnemer is in het kader van de uitvoering van zijn werkzaamheden voor cliënt steeds bevoegd tot het uitwisselen van alle persoonlijke en relevante informatie/gegevens van cliënt die betrekking hebben op de werkzaamheden voor cliënt. Ook zullen de gegevens van cliënt opgenomen worden in persoonsregistratie van de opdrachtnemer.
4.2 Op deze persoonsregistratie is de (WBP) Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing.
4.3 De opdrachtnemer verplicht zich tot geheimhouding van alle verkregen vertrouwelijke informatie uit welke bron dan ook in het kader van een tussen partijen gesloten overeenkomst, waarvan zij weten, dan wel redelijkerwijs behoren te weten dat deze vertrouwelijk van aard is, tenzij een wettelijke verplichting tot bekendmaking geldt.
4.4 De opdrachtnemer respecteert privacy en draagt er zorg voor dat persoonlijke en/of bedrijfsinformatie vertrouwelijk wordt behandeld.
4.5 In het gegevensbestand van de opdrachtnemer worden alleen die gegevens opgenomen die noodzakelijk zijn voor de (financiële) handelingen en van de door de cliënt met de opdrachtgever aangegane overeenkomsten.
4.6 Opdrachtnemer verplicht zich, na beëindiging van overeenkomst, alle bescheiden die zij ter uitvoering van werkzaamheden hebben verkregen aan de cliënt en/of derden te retourneren.
Artikel 5. Werkzaamheden die door opdrachtnemer voor cliënt worden verricht.
5.1 Deze bestaan onder andere uit:
- Inventariseren van inkomsten, uitgaven, schulden en bezittingen
- Opstellen van een huishoudelijk/financieel budgetplan
- Informatie inwinnen bij diverse relevante instanties/instellingen
- Wijzigen van gegevens bij instanties/instellingen
- Openen van bankrekening(en)
- Aanvraag huurtoeslag, zorgtoeslag en evt. andere toeslagen
- Aanvraag kwijtschelding lokale belastingen
- Verzorgen van jaarlijkse belastingaangifte. (box 1)
- Doorbetalen van de vaste lasten
- Het uitvoeren van administratieve taken, die hiermee in verband staan
- Postverwerking en tevens de post naar cliënt toe verzenden. Per post of per mail
- Jaarlijkse rapportage aan de rechtbank. (alleen bij beschermingsbewind)
5.2 Er wordt door opdrachtnemer geen werkzaamheden verricht met betrekking tot schuldsanering/schuldhulpverlening en/of (WSNP) Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. Mochten er schulden zijn die in aanmerking komen voor schuldsanering/schuldhulpverlening en/of WSNP dan zal opdrachtnemer doorverwijzen naar de desbetreffende instantie.
5.3 Als er werkzaamheden zijn die niet onder de standaard werkzaamheden behoren en/of gespecialiseerde kennis voor nodig is, dan kan opdrachtnemer een derde inschakelen.
5.4 De werkzaamheden voor bewindvoering ( beschermingsbewind ) worden gedaan volgens de richtlijnen voor de bewindvoerder/curator wat door de rechtbank sector kanton ter plaatse wordt gehanteerd. Tevens is de Nederlandse wetgeving van toepassing op alle werkzaamheden voor bewindvoering die door de opdrachtnemer zal worden nageleefd.
Artikel 6. Kosten.
6.1 Kosten van beschermingsbewind. Het Landelijk Overleg Kantonrechters (LOK) heeft de tarieven en taken vastgesteld zoals die voor professionele beschermingsbewindvoerders gelden. Deze tarieven worden jaarlijks geïndexeerd in overeenstemming met een door de minister van Justitie vastgesteld percentage. De op dat moment vastgestelde tarieven worden door LiemersBewind gehanteerd na indexatie.
6.2 Voor het opstarten en beëindigen van het beschermingsbewind wordt eenmalig een bedrag in rekening gebracht en wordt evenals het maandelijkse honorarium voor reguliere Bewindvoering conform de richtlijnen van het LOK vastgesteld. Voor economische eenheden geldt 120% van de vastgestelde bedragen. Voor extra bijkomende werkzaamheden kunnen met toestemming van de kantonrechter extra kosten in rekening worden gebracht. Indien er extra bijkomende werkzaamheden zijn en u die kosten zelf moet betalen, dan wordt u door LiemersBewind hier van te voren over ingelicht. Eenmalige vergoedingen berekend LiemersBewind conform het vastgestelde uurtarief wat eveneens door het LOK is vastgesteld.
6.3 De kosten voor beschermingsbewind worden maandelijks rechtstreeks in rekening gebracht bij cliënt en in mindering gebracht op de beheerdersrekening van cliënt door opdrachtnemer. Bij betaling op een andere wijze zoals hierboven omschreven moeten de kosten door cliënt zelf, binnen 14 dagen na factuurdatum, volgens de aangegeven wijze van de opdrachtnemer voldaan worden. Indien de kosten bij een derde, bijvoorbeeld gemeente (bijzondere bijstand) in rekening kunnen worden gebracht, zal dit gedaan worden door opdrachtnemer.
6.4 Kosten voor Financieel/Budgetbeheer. Als er alleen Financieel/Budgetbeheer is, (dus geen beschermingsbewind), wordt voor het opstarten van het Budgetbeheer/Financieel beheer eenmalig een bedrag van in rekening gebracht. Daarnaast geldt een maandelijks honorarium voor Budgetbeheer/Financieel beheer. Deze kosten worden maandelijks rechtstreeks in rekening gebracht bij cliënt en in mindering gebracht op de beheerdersrekening van cliënt door opdrachtnemer. Bij betaling op een andere wijze zoals hierboven omschreven moeten de kosten door cliënt zelf, binnen 14 dagen na factuurdatum, volgens de aangegeven wijze van de opdrachtnemer voldaan worden. Deze kosten worden jaarlijks herzien en geïndexeerd.
6.5 Als er voor een cliënt voorafgaand aan onderbewindstelling Financieel/Budgetbeheer wordt ingesteld, zullen de gemaakte kosten voor het opstarten van Financieel/Budgetbeheer worden verrekend.
Artikel 7. Bankrekening(en).
7.1 Na uitspraak van de onder bewindstelling (beschermingsbewind) door de rechter, zal opdrachtnemer zo spoedig mogelijk een (beheerders)rekening openen. Deze rekening staat op naam van cliënt en zal beheerd worden door opdrachtnemer.
7.2 Op de (beheerders)rekening zullen alle inkomsten en uitgaven van cliënt beheerd worden. Het Leefgeld wordt wekelijks dan wel maandelijks overgemaakt op het al bestaande rekeningnummer van cliënt, indien noodzakelijk wordt er een nieuwe (leefgeld)rekening geopend bij ABN-AMRO bank.
7.3 Opdrachtnemer werkt volgens de wettelijke bepalingen zoals deze gelden voor het openen en beheren van rekeningnummer(s) die bij ABN-AMRO bank worden gehanteerd.
7.5 De kosten voor het aanvragen en aanhouden van de (beheerders/leefgeld)rekening(en) komen voor rekening van cliënt. Deze kosten worden rechtstreeks doorbelast naar cliënt, zoals opdrachtnemer met ABN-AMRO bank overeengekomen is.
Artikel 8. Verplichtingen cliënt.
8.1 De cliënt geeft bij beschermingsbewind volledige openheid van zaken ten aanzien van alle inkomsten, alle uitgaven, alle schulden en alle lopende betalingsverplichtingen alsmede van zijn vermogen en het saldo van alle bank en/of girorekeningen die op zijn/haar naam zijn gesteld.
8.2 De cliënt is verplicht wijzigingen in zijn/haar persoonlijke en/of financiële sfeer direct aan opdrachtnemer mede te delen.
8.3 De cliënt blijft zelf volledig verantwoordelijk voor zijn/haar financiële verplichtingen aangaande inkomsten en uitgaven.
8.4 De cliënt verplicht zich tegenover opdrachtnemer om geen (nieuwe) schulden en/of andere nieuwe verplichtingen aan te gaan voordat opdrachtnemer hierover vooraf schriftelijke toestemming heeft verleend. Hieronder valt ook het laten ontstaan en/of in standhouden van een roodstand op een bankrekening(en) en/of girorekening(en).
8.5 De opdrachtnemer stelt in samenspraak met de cliënt dan wel de hulpverlener een financieel plan op. De inkomsten en uitgaven van de cliënt vormen de basis voor het opstellen van het financieel plan.
8.6 Bij het opstellen van het financieel plan dienen de inkomsten en uitgaven van de cliënt met elkaar in evenwicht te zijn. Bij het opstellen van het financieel plan dient in ieder geval bij voorrang de betaling van de kosten van de opdrachtnemer, de vaste lasten en de noodzakelijke verzekeringen te worden gewaarborgd. Voor zover deze kosten een niet maandelijks karakter hebben, wordt door de opdrachtnemer hiervoor gereserveerd. Er zal door opdrachtnemer tevens gewerkt worden volgens de richtlijnen van het NIBUD.
8.7 Indien opdrachtnemer en de cliënt geen overeenstemming kunnen bereiken over de inhoud van het financieel plan, bepaalt opdrachtnemer de inhoud van het plan.
8.8 In het financieel plan kunnen alleen wijzigingen worden aangebracht indien deze door de opdrachtnemer en cliënt schriftelijk worden overeengekomen, behalve de wijzigingen die te maken hebben met de periodieke aanpassing van de vaste lasten en het inkomen.
8.9 Cliënt zorgt dat alle correspondentie wekelijks per post wordt door gestuurd naar opdrachtnemer, zodat er een goed financieel beheer kan worden gevoerd. Opdrachtnemer verzoekt aan alle organisaties waar cliënt betrekkingen mee heeft, om alle correspondentie in de toekomst rechtstreeks aan opdrachtnemer te zenden.
8.10 Cliënt dient altijd bereikbaar te zijn telefonisch, schriftelijk of per mail.
8.11 Er zal door cliënt op welke manier dan ook geen: beledigingen, dreigingen of andere gelijknamige gedragsuitingen naar opdrachtnemer en/of medewerk(st)er(s) gedaan worden.
Artikel 9. Aansprakelijkheid.
9.1 De opdrachtnemer en de bij haar in dienst zijnde medewerkers, zijn bij het uitvoeren van hun taken niet aansprakelijk voor eventuele schade, van welke aard, onder welke benaming en van welke omvang dan ook, behoudens in het geval van grove schuld.
9.2 De opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor tekortkomingen en/of nalatigheid van derden, waar opdrachtnemer diensten/producten afneemt en/of naar heeft doorverwezen dat betrekking heeft op cliënt(en).
9.3 De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, ontstaan doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens de cliënt verstrekte onjuiste en /of onvolledige gegevens.
9.4 Indien de opdrachtgever aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld. De aansprakelijkheid van de opdrachtgever beperkt tot maximaal tweemaal het vastgestelde maandbedrag wat conform deze overeenkomst is vastgesteld.
Artikel 10. Ontbinding, opschorting en opzegging van overeenkomst.
10.1 De opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang tegenover de cliënt op te schorten en/of te ontbinden Indien:
a) De cliënt komt te overlijden
b) De cliënt, ondanks schriftelijke ingebrekestelling, blijft tekortschieten in de nakoming van één of meerdere van zijn/haar verplichtingen.
c) De cliënt bij het sluiten van de overeenkomst of nadien haar verplichtingen zoals in deze algemene voorwaarden omschreven niet nakomt.
d) Als de verhoudingen tussen cliënt en opdrachtnemer verstoord zijn en partijen niet tot overeenstemming kunnen komen, kan de opdrachtnemer de rechter verzoeken om beëindiging van het bewind.
e) Wanneer blijkt dat cliënt bewust dan wel onbewust relevante inkomsten gegevens dan wel overige gegevens verzwijgt of achterhoudt voor opdrachtgever waardoor deze zijn taak niet naar behoren kan uitvoeren, levert dit eveneens een grond op om de overeenkomst op te zeggen c.q. te ontbinden en onverwijld een verzoek tot ontslag als bewindvoerder bij de Kantonrechter in te dienen.
10.2 De opdrachtnemer zal na beëindiging zorg dragen voor een normale afwikkeling van alle door de cliënt in behandeling gegeven zaken.
10.3 Voor beschermingsbewind kan opzegging verkregen worden door middel van de rechter, die dan wel/niet kan overgaan tot ontbinding van de overeenkomst voor beschermingsbewind, waarbij LiemersBewind zich uitdrukkelijk het recht voorbehoud om hiertoe over te gaan indien sprake is van een van bovengenoemde punten waarbij de daarmee gepaard gaande kosten in rekening zullen worden gebracht bij cliënt.
Artikel 11. Wijzigingen of aanvullingen van de voorwaarden.
11.1 De opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd om deze algemene voorwaarden te wijzigen. Cliënt zal op de hoogte gesteld worden van deze wijziging(en).
11.2 Indien de cliënt niet kan instemmen met de wijziging of aanvulling, dient cliënt bezwaar binnen 14 dagen schriftelijk kenbaar te maken. Na het verstrijken van de genoemde termijn van de genoemde 14 dagen wordt de cliënt geacht in te stemmen met de wijziging of aanvulling.
11.3 Deze algemene voorwaarden treedt in werking op: 01-01-2012 en geldt tot wijziging of aanvulling van deze voorwaarden.
Artikel 12. Bezwaren- en klachtenreglement.
12.1 Indien er bezwaren en/of klachten zijn tegen opdrachtnemer en/of haar medewerk(st)er(s) kan de cliënt zich met zijn/haar klacht wenden tot de kantonrechter die de uitspraak tot onder bewindstelling heeft uitgesproken.
Aldus overeengekomen en in tweevoud opgemaakt, te …………………………………. d.d. ……………………
(cliënt) (LiemersBewind)